Strona główna » Dla niemowląt i małych dzieci » Miseczka malucha – czyli kilka słów o zdrowej diecie dla niemowląt

Miseczka malucha – czyli kilka słów o zdrowej diecie dla niemowląt


W związku z tym, że jestem mamą, postanowiłam poświęcić trochę uwagi tematom związanym z dietą niemowląt.

Moja córeczka Pola ma już pół roczku i jej dieta została rozszerzona o nowe produkty. Bardzo dokładnie zapoznałam się z tematem rozszerzenia diety u niemowląt i literaturą na ten temat i chciałabym się tą wiedzą podzielić:)

Ja moją córkę karmię piersią, więc przede wszystkim będę opierała się o model żywienia niemowląt karmionych piersią.

Powszechnie zaleca się, aby niemowlęta do 6 miesiąca życia, były karmione wyłącznie mlekiem z piersi. Jednak najważniejsze, to obserwacja naszego dziecka, które samo da nam znać, że jest gotowe na rozszerzenie diety.

Tak, właśnie było w przypadku Poli. W 5 miesiącu życia Pola, zaczęła się interesować jedzeniem. Na widok spożywanych przez nas potraw, zaczynała mlaskać i uśmiechać się. Po konsultacji z pediatrą, postanowiłam podać jej kleik ryżowy.

Jak rozpocząć rozszerzanie diety u niemowląt?

  • Jeśli dziecko karmione piersią, jest zdrowe i przybiera na wadze, to podawanie nowych produktów, powinniśmy zacząć w 6 miesiącu życia, chyba że lekarz zdecyduje, że powinno to nastąpić wcześniej, lub nasz maluszek wcześniej będzie chętny na nowe smaki.
  • Rozszerzenie diety dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym, powinno nastąpić w 5 miesiącu życia.
  • Oczywiście może zdarzyć się, że maluch nie będzie chciał spożywać, nic innego, jak tylko mleko. Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce do końca 7 miesiąca życia, dziecka karmionego piersią, a w przypadku dziecka karmionego mlekiem modyfikowanym, do końca 6 miesiąca życia, należy skonsultować się z pediatrą.
  • Przygotowane posiłki, należy podawać łyżeczką. Początkowo może to być trudne. Każde dziecko jest inne i należy wykazać się tutaj cierpliwością.
  • Każdy nowy produkt, należy wprowadzać w ilości dwóch, trzech łyżeczek i obserwować reakcję dziecka na dany produkt, przez kilka dni. Najczęstsze objawy alergii pokarmowej to: wysypka, biegunka, wymioty.
  • Do ukończenia 3 roku życia, dzieci powinny spożywać posiłki, wyłącznie w pozycji siedzącej.

Od jakich produktów rozpocząć rozszerzanie diety u niemowląt?

  • Wprowadzenie nowych produktów najlepiej zacząć od ryżowego kleiku lub przecieru z marchewki, jabłka. Zaczynamy od podania kilku łyżeczek. Pola najpierw otrzymała przecier z marchwi i kleik ryżowy, przygotowany na moim mleku.
  • Początkowo podajemy dania jednoskładnikowe, aby w razie ewentualnej alergii, łatwiej było nam ustalić, jaki składnik uczula dziecko.
  • Ważne jest, aby produkty podawać w określonym porządku i czasie.

Kiedy do diety dziecka wprowadzić gluten?

  • Według nowego schematu żywienia niemowląt, gluten wprowadzamy do diety dziecka już od 6 miesiąca życia. Maluchom karmionym piersią należy codziennie dodawać 0,5 łyżeczki kaszy manny do zupki. Dzięki temu, przyzwyczajamy organizm do glutenu i zmniejszamy niebezpieczeństwo wystąpienia nietolerancji w późniejszym okresie życia.

Mięso w diecie malucha

  • Jako pierwsze mięso, podajemy dziecku kurczaka, indyka i królika. Następnie zalecane są: cielęcina, młody schab, wołowina i wieprzowina.
  • Najważniejsza jest jakość mięsa, powinno pochodzić z pewnych źródeł. Jeśli nie mamy takiego źródła, powinniśmy zdecydować się na mięso ze słoiczków dla dzieci.
  • Dziecku podajemy gotowane mięso. Na początku diety, podajemy mięso bez wywaru. Dzieciom nie podajemy podrobów. Nie podajemy parówek, ani wędlin.

Produkty mogące uczulać

  • mleko krowie
  • kakao
  • truskawki
  • miód
  • orzechy
  • pszenica
  • jaja kurze (zwłaszcza białko)
  • owoce morza
  • niektóre ryby

Gotowe dania dla niemowląt vs Dania przygotowywane w domu

  • Gotowe dania dla dzieci, przebadane są pod kątem niebezpiecznych substancji i dostosowane do wieku i potrzeb dziecka
  • Gotowe dania są wygodne, praktyczne, można zabrać je ze sobą w podróż
  • Gotowych dań nie musimy przechowywać w lodówce
  • Część gotowych dań zawiera głównie marchew
  • Cena gotowych produktów jest wysoka
  • Z pewnością dania przygotowywane w domu będą smakowały dziecku, bardziej niż gotowe dania ze słoiczków
  • Odpowiednio przygotowane przeciery w domu, dostarczą dziecku tyle samo witamin, co te ze słoiczków
  • Domowe jedzenie niesie ryzyko dla zdrowia naszego malucha, gdy zakupimy przypadkowe warzywa, owoce i mięso z niesprawdzonego źródła. Produkty, po które sięgamy powinny pochodzić z ekologicznych upraw.

Niezbędne sprzęty gospodarstwa domowego, do przygotowywania dań w domu:

  • blender lub malakser
  • tarka wykonana z nierdzewnych materiałów
  • szklana lub plastikowa deska do krojenia
  • waga kuchenna
3 thoughts on “Miseczka malucha – czyli kilka słów o zdrowej diecie dla niemowląt

  1. Nie mam dzieci, ale miałam wyrywane ósemki, w związku z czym przez bite dwa tygodnie musiałam się żywić papkami. Przez pierwszy tydzień jadłam słoiczki dla niemowląt. Po paru dniach odbijało mi się chemią, a po tygodniu nie mogłam patrzeć na półkę w sklepie, bo robiło mi się niedobrze na sam widok słoika. Drugi tydzień przetrwałam na jogurtach i rozmoczonej bułce. Jogurty lubię nadal, bułkę też. Po tej przygodzie nie mam za grosz zaufania do słoiczków.

  2. Szanuję Twoje zdanie. Jednak dla mnie kwestia żywienia mojego dziecka, nie jest sprawą banalną. Ważne jest dla mnie, to co podaję mojemu dziecku. Każda mama ma wybór i może zdecydować, czy przygotowywać posiłki dla dziecka w domu, czy podawać dania ze słoiczków. Przyznaję, że korzystam również z gotowych dań, jednak nie mam do nich 100% zaufania. A jeśli chodzi o kwestie smakowe, to jest to moje subiektywne zdanie na ten temat. Tak, czy owak, dziękuje za Twoją opinię:) Pozdrawiam serdecznie!

  3. To jest banalna sprawa – po prostu idziesz do sklepu i kupujesz skoczek z numerkiem danego miesiąca 🙂 i wcale dania przygotowane w domu nie smakowaly bardziej niż te ze skoczków

Skomentuj

